DMO van de toekomst

Het internet ondermijnt de positie van tussenpersonen.

Een destinatie-/city-/regiomarketing organisatie (DMO) is een tussenpersoon.

Klanten en bedrijven kunnen elkaar, meer dan ooit tevoren, rechtstreeks vinden en contact met elkaar hebben. De relevantie van de tussenpersoon staat derhalve onder druk.

Is er dan nog wel een toekomst voor de DMO?

Wij denken van wel, maar we geloven dat die drastisch zal veranderen.

Zoals in onze visie (zie blokjes op de homepage) is verwoord, geloven wij dat rollen en taken van de DMO zullen wijzigen. Minder marketing en meer management. Minder informeren en meer inspireren, minder productgericht en meer klantgericht/sociaal.

Maar niet alleen de rol van de DMO, maar ook van de andere spelers (toeristische ondernemers en overheid) in het ‘destinatie ecosysteem’ zullen veranderen.

Hoe vooruit?

Er zijn verschillende scenario’s.

Je kunt als DMO wachten tot de ‘de wal het schip keert’. Bijvoorbeeld doordat de overheid de subsidie halveert (of erger) en er drastisch gesneden moet worden in de organisatie. Het is maar de vraag of zo’n situatie wenselijk is en er op dat moment voldoende informatie en kennis in om de juiste beslissingen te nemen voor de toekomst.

Je kunt ook als DMO proactief aan de slag en nu starten met het denkproces over een nieuwe toekomst.

De rol van LocalSecret

LocalSecret denkt al langer na over nieuwe rollen en taken voor de DMO.

LocalSecret heeft nationaal en internationaal een netwerk opgebouwd van vakgenoten die, net als wij, al jaren nadenken over ‘de toekomst van de DMO’. Deze vakgenoten zijn stuk voor stuk experts op dit vakgebied.

Via LocalSecret komt u dus in contact met de meest vooraanstaande kennis die er te vinden is.

Graag gaan we met u in gesprek over de toekomst van uw DMO.