02 jul Niet informeren, maar inspireren: de gewijzigde taak van destinatiemarketing organisaties

Zich wijzigende verwachtingen van de moderne toerist en toenemende concurrentie op het gebied van toeristische content vraagt om een nieuwe aanpak van destinatiemarketing organisaties (DMO’s) als het gaat om het op de kaart zetten van hun destinatie. Niet langer dient de focus slechts te liggen op ‘informeren’ (basale data), maar veel meer dient een DMO te ‘inspireren’.

Informatie

We hebben er al eerder over geschreven op deze blog. Een toenemend aantal concurrenten biedt toeristische informatie aan. Het gaat daarbij niet om de minste spelers in de business: Google, Tripadvisor en Foursquare spelen via vaste en mobiele applicaties een steeds grotere rol in het informeren van bezoekers wat er in een bepaalde locatie te doen is. Deze content is veelal user-generated en dermate omvangrijk dat de informatie van de DMO erbij in het niet valt.
Het is dan ook maar de vraag of hier nog een onderscheidende rol te vinden is voor DMO’s.

Inspiratie

Uiteraard is het van belang dat je op de website van een DMO informatie kunt vinden waar je kunt slapen, eten en wat de belangrijkste bezienswaardigheden zijn. Content is immers de basis. Maar van nog veel groter belang is dat een DMO zijn bezoekers inspireert. Dat doe je niet door lijstjes met hotels, restaurants en parkeergarages op te sommen.
Inspireren doe je door een verhaal te bieden. Een verhaal dat representatief is voor het aanbod dat er is en dat aansluit bij de interesses en passies van bezoekers.

Hieronder enkele voorbeelden van DMO-sites die duidelijk maken wat ik bedoel:

Visit Norway

Deze website wordt alom omschreven als een schoolvoorbeeld hoe je inspireert. Gebaseerd op de interesses en passies van bezoekers laat de site aan de hand van talrijke video’s, fotos’ en verhalen zien wat je kunt doen in Noorwegen.
link: VisitNorway.com/nl

TravelOregon

Deze site biedt volop inspiratie en doet dat in een totaal andere vormgeving dan we van veel sites gewend zijn. Ook hier wordt uitgegaan van de interesses van bezoekers en de geboden informatie sluit daar naadloos op aan. Prachtige foto’s en video’s laten niet alleen zien dat je er bv. goed kunt fietsen, maar laten ook de verschillende mogelijkheden zien (van recreatief tot sportief fietsen). Links binnen en buiten de site bieden gelijk de mogelijkheid om verschillende routes te ontdekken.
Het bijzondere aan de site en de aanpak van TravelOregon is dat je verschillende ‘Ask Oregon Ambassadors’ om advies kunt vragen bij het voorbereiden van je reis. Deze ambassadeurs zijn allemaal lokale experts. Hoe fantastisch is dat?
link: TravelOregon.com

En, hoe kan het ook anders, speelt een fietsende Nederlander (Klaas) een romantische hoofdrol in één van de video’s:

Tourism British Columbia

Ook deze site gaat uit van de bezoeker en wat je in British Columbia kunt doen. Zij laten dit zien aan de hand van 100 inspirerende ideeën. De inspiratie voor de activiteiten wordt geboden via adembenemend mooie fotografie. De tekst is beperkt tot basale informatie, maar geeft wel aan wat, waar en hoe. Ook zijn er directe links naar boekingssites en geschikte overnachtingsmogelijkheden.
link: 100BCMoments.com

Wat betekent dit voor uw site?

In toenemende mate verwachten uw (toekomstige) klanten, dat u ze op een andere manier benadert. Zoals het via social media niet geaccepteerd wordt dat u wel ‘zendt’, maar niet ‘deelt’, geldt dit ook in toenemende mate voor uw website.
Voor de opbouw van uw site is het van belang uw klant (en hun passies) te kennen, uw aanbod (en uw passies) te kennen, inspirerende content te creëren rondom die gedeelde passies en te zorgen dat dit op een passende manier wordt aangeboden. En als je het slim doet, laat je kenners aan het woord uit je eigen stad, regio of land, die met passie, kennis en betrokkenheid kunnen spreken over wat uw lokatie te bieden heeft.
Ook voor websites geldt dus: hou op met zenden en start met inspireren!

Om met enkele wijze woorden te eindigen van social media guru Brian Solis: pas dan bent u bezig met “a strategie that engages and triggers the social effect.” En dat is wel waar de toekomst ligt. Ook voor DMO’s.

Kent u meer voorbeelden van DMO-websites die inspireren i.p.v. informeren, deel ze!

2 Reactie's
  • rudhra
    Geplaatst op 11:56h, 17 juli Beantwoorden

    Erg mooie voorbeelden! Maar veel verder dan de specialisten in de markt lijken de sites niet te komen. Mensen bezoeken reisprijsvergelijkers en stedentrip sites.
    Toch is het zeker mogelijk om deze inspirerende aanpak toegevoegde waarde te geven door een gerichte media buying strategie!

    • Jeroen
      Geplaatst op 08:21h, 01 augustus Beantwoorden

      Dank voor je reactie Rudhra. Ik denk dat ze in elkaars verlengde liggen: sites die inspireren en sites waar je aan prijsvergelijking doet. Komt in de toekomst vast wel weer ergens samen.

Geef een reactie