
20 nov Destinatiemarketing en GoPro
Draagbare technologie biedt een hoop nieuwe mogelijkheden als het gaat om destinatiemarketing. Een veelgebruikte en populaire vorm om je ‘doen en laten’ vast te leggen zijn de camera’s van GoPro.
Dit zijn HD camera’s die je op verschillende manieren, via zgn. ‘mounts’, kunt bevestigen op je eigen lichaam, het ‘vehikel’ waarin je zit of staat (kano, boot, surfplank, skies, skateboard,…), of op een ‘verlengde arm’ zodat je jezelf van een afstand kunt filmen.
Daar waar, in eerste instantie de GoPro misschien veel gebruik werd door beoefenaren van extremere sporten (surfen, skydiven, mountainbiken, e.d.), lijken ze nu ook steeds meer gebruikt te worden bij het maken van videocontent die een andere en ‘echtere’ blik geeft op toeristische destinaties. Het leuke van veel van de GoPro-filmpjes is dat ze authentiek zijn, prachtige beeldkwaliteit hebben en in veel gevallen user-generated zijn. Daardoor ligt de focus in de meeste gevallen op het delen van een ervaring en niet zozeer op het verkopen van een bestemming. Kortom, een hele mooie vorm van ‘sociale travel’-content, waarbij je kunt meekijken en -genieten van de belevenissen van andere reizigers en daardoor geïnspireerd kunt worden.
De reiziger en GoPro
Enkele leuke voorbeelden:
Baby Barbados
Backpacking Australia
Maasai Mara safari
Hoe DMO’s videocontent van GoPro gebruiken
En ter inspiratie twee mooie voorbeelden hoe DMO’s GoPro hebben ingezet.
De DMO van North Queensland in Australie heeft zijn fans aangespoord om de GoPro te gebruiken om de schoonheid van de regio vast te leggen. Ze nodigden hen uit om, onder het thema ‘1 Day in Paradise’, video content te maken en te delen. Dit leverde een groot aantal, prachtige en zeer persoonlijke video’s op, die op een mooie, authentieke en geloofwaardige manier bijdragen aan de destinatiemarketing van North Queensland.
Bekijk meer video’s op de ‘1 Day in Paradise-pagina’ op YouTube van North Queensland.
En in Melbourne is door Visit Melbourne een GoPro-achtige camera gebruikt bij het project ‘Melbourne Remote Controle Tourist‘. Hierbij werden echte toeristen de stad ingestuurd, met op hun helm een camera, waardoor alles wat ze deden te volgen was. Gedurende 5 dagen in oktober 2013, werden deze bezoekers op afstand ‘bestuurd’. Ze kregen verschillende opdrachten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Hierdoor kregen potentiële bezoekers de mogelijkheid om als het ware de stad te ervaren voordat ze er zelf geweest waren. Bovendien konden bezoekers die Melbourne al wel kenden hun beste tips doorgeven aan de ‘remote controle tourists’.
Hieronder de video waarin de actie wordt aangekondigd. Op de site zelf zijn meerdere video’s met highlights te vinden.
Geen reactie's