09 mrt Digitale citymarketing: Proef met gratis wifi-netwerk in centrum Tilburg
Tilburg start met een proef om gratis wifi aan te bieden in het centrum van de stad. Een prima en slimme stap. Via dit netwerk kunnen inwoners en bezoekers gratis applicaties starten die informatie bieden over Tilburg. Eén van die applicaties is de Tilburg City Guide, een digitale stadsgids.
Deze proef sluit prima aan bij de toenemende behoefte aan mobiele informatievoorziening. Met name vanuit toeristisch oogpunt is het een slimme zet: buitenlandse bezoekers lopen zo niet tegen de torenhoge roamingkosten aan.
Bovendien is een gratis digitaal netwerk een belangrijk onderdeel in de digitale citymarketing strategie van een stad. Maar al te vaak worden er wel toeristische apps en mobiele sites ontwikkeld, maar wordt het netwerk om deze te gebruiken niet aangeboden.
Inwoners en bezoekers zullen de komende jaren in toenemende mate van steden verwachten dat deze voorziening geboden wordt. Mijn enige vraag is of je de dienstverlening kunt beperken tot het bieden van stedelijke informatie of dat men ook verwacht dat het netwerk openstaat voor zaken als het checken van e-mail e.d.
Wifi in Nederlandse steden lijkt moeizaam van de grond te komen. Terwijl er in steden als Londen en New York hard gewerkt wordt (artikel ‘Geen hotspot, maar hotzone: gratis wifi in steden‘), lijkt er in veel Nederlandse steden nog geworsteld te worden met het business model achter de service. Meer informatie hierover via dit artikel van Andreas Udo de Haes op Webwereld.
Geen reactie's