09 jan Goede voornemens van een destinatiemarketeer
2012 is het jaar waarin het moet gebeuren. De integratie van social media met uw overige destinatiemarketing inspanningen. Waarom? Omdat de klant dat in toenemende mate van u verwacht! Zo ver zijn we namelijk; de klant zal het u niet meer vragen, maar zal verwachten dat u het op orde heeft. En ai, wat hebben nog veel toeristische en leisure bestemmingen het niet op orde. Ja, natuurlijk zijn er – omdat dat hoort – de nodige accounts aangemaakt op social media en is de bestemming dus te vinden. Maar veelal is er geen idee wat er mee kan en wat het van de organisatie vraagt. Laat staan op welke manier de verschillende social media kanalen bijdragen aan het behalen van de zakelijke doelstellingen.
Goede voornemens passen bij de start van een nieuw jaar. En we weten allemaal heel goed dat ze vaak niet allemaal worden volbracht. In een poging bij te dragen aan een succesvol, innovatief, toeristisch en sociaal 2012, toch maar een paar goede voornemens die je als destinatiemarketeer zo maar zou kunnen hebben:
- Zakelijke doelstellingen vertalen in marketingdoelstellingen.
Er van uitgaande dat de zakelijke doelstellingen er zijn en dat ze kloppen, ontbreekt het bij veel toeristische destinaties aan de vertaling ervan in marketingdoelstellingen.
Wat is uw unieke boodschap ofwel uw ‘localsecret’? Wat is het onderscheidende vermogen van uw product of dienst waarmee u klanten een reden geeft naar u toe te komen?
Opvallend is dat veel toeristische destinaties en toeristische ondernemers hier geen beeld van hebben (of het niet langer zien doordat ze enkel met de dagelijkse gang van zaken bezig zijn) en er in ieder geval niets mee doen?
Belangrijk voornemen voor 2012 is scherpe keuzes te maken in je product/dienst en in je doelgroep. Het heeft geen zin om iedereen te willen plezieren. Dit geldt zowel voor landen, regio’s of steden, maar ook voor kleinere toeristische bestemmingen als hotels, musea en toeristische attracties, etc. - Consequent zijn
Zorg ervoor dat uw boodschap consequent is over de verschillende communicatiekanalen die u inzet. Niets is zo verwarrend voor een consument als het ontbreken van een consequent verhaal, een consequente toon of een consequente vormgeving. Dat gaat zelfs zo ver als het schijven van uw bedrijfsnaam: ik sprak laatst met een toeristische ondernemer die verschillende sociale media had aangemaakt, maar zijn eigen bedrijfsnaam op verschillende manieren schreef. Zeer verwarrend voor een consument! - Samenwerken
Het vermarkten van je toeristische destinatie doe je niet alleen. Tenminste dat hoeft niet. Steden en regio’s kunnen hierbij uitstekend de hulp inschakelen van hun inwoners en bedrijven. Een goed voorbeeld hiervan is te lezen in mijn artikel ‘Citymarketing: Using the power of the hashtag‘.
Daarnaast kunnen in ruil voor wederzijdse loyaliteit, trotse ‘vaste klanten’ gevraagd worden zich in te zetten voor het vermarkten van uw stad of regio. En het werkt op dezelfde manier voor hotels, restaurants of musea. Het enige wat het er nodig is, is uw aandeel in het aangaan van een wederzijdse en loyale relatie en – hoe simpel ook – het te vragen aan uw vaste klanten of ze een goed woordje voor u willen doen. U zult verbaasd staan hoeveel het leuk vinden daar aan mee te werken. - Content creëren
Heel goed dat u hard werkt aan uw website. Jammer alleen dat vrijwel geen klant zijn beslissing over vakantie, overnachting, etentje of museumbezoek (of wat dan ook) baseert op een bezoek aan uw website. Die beslissing nemen zij nl. elders. Bijvoorbeeld op vergelijkingssites of social media platforms. Belangrijk dus, dat u aan de slag gaat met het ontwikkelen van content en het breed verspreiden ervan! - Wake up and get social
Dit is het jaar om ‘sociaal’ te worden met uw destinatie. Dat doet u door oprecht, authentiek, transparant en met passie te delen ‘waarom u doet wat u doet’. En het vraagt om interesse (= luisteren naar) in wat uw – potentiële – klanten bezighoudt en wat u daarvan leert cq. meeneemt in uw product of dienst. En last but not least: uw informatievoorziening dient niet alleen sociale content te bieden, maar ook ‘real time’ te zijn (ook op uw website).
Geen reactie's