02 dec Toekomst van destinatiemarketing: informatie maakt niet langer relevant, de kunst om te inspireren wel.

Informatie over een destinatie maakt een DMO niet langer relevant. Zijn potentie om te inspireren wel. Dat is dan ook waar de toekomst van destinatiemarketing over gaat.

U kent ze wel: de doorsnee website van een DMO of citymarketing organisatie. Een paar fotootjes en verder heel veel categorieën over wat er in de destinatie te doen is. Een lijst met hotels (en hoogstwaarschijnlijk de mogelijkheid om rechtstreeks te boeken), een lijst met restaurants, een lijst met musea, een lijst met bezienswaardigheden, een lijst met winkels en als het goed is nog wat aanvullende informatie over bereik, parkeren en hoe u bij de lokale VVV komt.

Aardig, maar de vraag is hoeverre deze manier van informatievoorziening nog langer relevant is.

Destinatiemarketeer Troy Thompson (travel2dotO.com) zegt het mooi: “De opkomst van het internet maakt dat informatie ‘goedkoop’ is, maar daardoor wordt aandacht duur.”

Voor bezoekers is uw site niet de enige bron van informatie. Google, Tripadvisor, Foursquare, Yelp beschikken hoogst waarschijnlijk over meer informatie over uw destinatie dan waar u ooit over hoopt te kunnen beschikken. En bovendien is de content vaak user-generated, waardoor het aansluit bij de overheersende behoefte om niet van de ‘officiële instantie’, maar ‘peer-to-peer’ (=mensen zoals u en ik) te horen wat ze er van vinden.

Bovenstaande vraagt om een andere aanpak van destinatiemarketing.

Overall denken wij dat er behoefte is aan een nieuwe kijk op de taken, verantwoordelijkheden en rollen van de DMO en de overige spelers in het ‘destinatiemarketing ecosysteem’ (toerisitische ondernemers, overheden, stakeholders, inwoners en bezoekers). Meer hierover lees je in onze recente blogpost over de ‘toekomst van destinatiemarketing’.

En het vraagt bv. om een ander soort websites.

Websites die inspireren i.p.v. informeren. Websites die een verhaal vertellen dat direct aansluit bij de aard van de bestemming. En websites waarvan je, anders dan Google, Tripadvisor en Foursquare, ziet dat ze lokaal geaard zijn, met informatie die het generalistische overstijgt en het unieke toont.

Dat is immers waar het om gaat: het tonen van de unieke beleving die een bezoek aan deze bestemming tot een onmisbare ervaring maakt…

U gelooft immers vast wel dat er hotels, restaurants, winkels, musea, parkeerplaatsen en een VVV is die u hartelijk ontvangt. U wilt niet weten dát u er terecht kunt, u wilt weten waaróm u er naartoe zou moeten!

Mooie voorbeelden?

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de onderstaande twee sites. Ze laten op een uitstekende manier zien wat ik bedoel:

Traveloregon.com

Prachtig vormgegeven site, die focust op belevenis en deze ondersteunt met content (teksten, foto’s , video’s) afkomstig van lokale ambassadeurs.

Schermafbeelding 2013-11-22 om 15.54.03

100BCmoments.com

Recent opnieuw vormgegeven. Focus ligt op beeld. En vanuit het beeld ga je door naar unieke activiteiten en belevenissen. Informatie wordt op een handige manier gecombineerd (op kaart) en aangevuld met ‘insider’s tips’, overnachtingsmogelijkheden en vervoersinformatie.

Schermafbeelding 2013-11-22 om 15.52.52

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie