06 feb Over het nut van destinatiemarketing voor golfbanen en -clubs

De golfsport lijkt soms vol geheimen. Na voetbal en tennis is golfen de derde sport van Nederland, maar dit is één van de beter bewaarde geheimen van ons land. En van de 200 ledenbanen in Nederland zijn ca. 125 banen op zoek naar nieuwe golfers. Ook dat is (zelfs op de sites van de betreffende clubs/banen) niet of nauwelijks zichtbaar. De huidige combinatie van golfclubs/-banen en marketing is vrij marginaal. Het was in het verleden ook niet nodig; er waren immers lange wachtlijsten. Die situatie is drastisch gewijzigd.

Veel golfclubs/-banen moeten dringend aan de slag met het werven van leden. Het ontbreekt echter binnen veel clubs, ondanks de goede bedoelingen van verschillende commissies, aan professionele kennis en kunde voor het vermarkten van hun ‘destinatie’. Die onervarenheid wordt snel duidelijk in gesprekken met golfclubs/-banen.

Enerzijds zijn er inhoudelijke vraagstukken omtrent het aansluiten van de golfsport bij de wensen van de moderne consument. Oplossingen hiervoor worden geboden door overkoepelende belangenbehartigers binnen de golfsector.

Anderzijds gaat het over de marketing (zichtbaarheid en vindbaarheid) van het aanbod. Dat is waar wij u bij kunnen helpen. Die marketing kan nl. sterk verbeterd worden. Zo zijn huidige sites van golfclubs/-banen puur gericht op bestaande leden (en melden nauwelijks iets interessants voor potentiële nieuwe leden). Er is vaak nauwelijks ‘content’ te vinden, in de zin van kwalitatieve foto’s, video’s, presentaties, e.d. waarmee het aanbod van de club/baan geëtaleerd wordt. Marketingacties voor het werven van leden worden ad-hoc bedacht en uitgevoerd, met alle gevolgen van dien (hoge kosten door de inzet van traditionele media en een slechte ‘return on investment). Bovendien lijkt het er op dat een veelheid aan golfclubs/-banen onvoldoende kennis en kunde heeft om social media effectief in te kunnen zetten, terwijl dat media zijn waar bestaande en potentiële klanten allang gebruik van maken (en dus ook hét ontmoetingspunt vormen om ze te interesseren voor de golfsport).

Uw vraag
“Hoe richt ik de marketing van mijn golfclub/-baan in, op een toekomst gerichte, kostenefficiente manier, met als doel meer leden te trekken?”

Ons antwoord
Destinatiemarketing’ draagt ertoe bij dat er richting wordt gegeven aan alle inspanningen die een destinatie doet, zodat ze allen bijdragen aan vastgestelde doelen. Destinatiemarketing gaat enerzijds over het verbeteren van de lokale economie (meer bezoekers, meer leden, meer inkomsten) en anderzijds over het verbeteren van het aanbod, de belevenis en het unieke verhaal dat gedeeld wordt met klanten.
LocalSecret (zo heten we!) koppelt kennis van destinatiemarketing aan kennis van online marketing, nieuwe technologieën en social media. Daarmee zorgen we er voor dat u op een kostenefficiente manier contact legt met de moderne consument.

Onze werkwijze
LocalSecret schrijft geen vuistdikke rapporten. Wij maken op basis van bestaande gegevens heldere en scherpe analyses. Deze vertalen we naar een destinatiemarketing plan dat eenduidig richting biedt voor alle inspanningen. Het plan bevat concrete marketingdoelstellingen en -acties ter verbetering van uw zichtbaarheid, gericht op het werven van leden.

Wat leveren wij?
Een innovatief destinatiemarketing plan dat een antwoord biedt op de volgende essentiële punten:

  • vertaling van uw zakelijke doelstellingen in marketing doelstellingen
  • een heldere profilering voor de toekomst
  • een helder beeld van uw onderscheidend vermogen t.o.v. concurrerende golfclubs/-banen
  • inzicht in bestaande en potentiële doelgroepen
  • een infrastructuur (kanalen en media) voor het bereiken van geselecteerde doelgroepen
  • concrete marketingacties (per doelgroep) inclusief inzicht in beschikbare/te realiseren ‘content’ (fotografie, teksten, video, presentaties, etc.)

M.a.w. een gefundeerd en richtinggevend plan, dat direct uitvoerbaar is en er voor zorgt dat u 1. achterstallig onderhoud wegwerkt op het gebied van marketing en 2. aanhaakt bij de moderne consument.

De eerste stap: LocalSecret Quick Scan
De beste kennismaking is in de vorm van een LocalSecret Quick Scan. Na een inleidend gesprek, brengen wij in ca. 20 uur in beeld wat de huidige situatie is (van bedrijfsdoelstellingen tot marketing/promotie) en doen wij een voorstel wat de toekomstige aanpak zou kunnen zijn inclusief voorstellen voor concrete acties. Dit is een plan dat direct uitvoerbaar is. Vanwege het beperkte aantal uren is dit een goed betaalbare stap. Neem contact met ons op als u meer informatie wenst.
In vervolg daarop kunnen wij ondersteuning bieden bij de uitvoering van die plannen (bv. het aanpassen/vernieuwen van uw website, het op maat uitwerken van acties, het inzetten van social media, etc.).
Tevens kunt u met ons afspraken maken voor een ‘onderhoudscontract’, waarbij wij u naar wens per maand of kwartaal, blijvend ondersteunen.

Wie zijn wij?
Giel Swager en Jeroen Beelen (partners en oprichters van LocalSecret) hebben beiden een achtergrond in bedrijfskunde en marketing. Giel Swager is een ervaren bedrijfsadviseur, oprichter en investeerder van high-tech bedrijven. Jeroen Beelen heeft ruim 15 jaar ervaring in de toeristische en vrijetijdsindustrie en heeft zowel strategische als praktische kennis op het gebied van destinatiemarketing, online marketing en social media.
Sinds de oprichting van LocalSecret in oktober 2011 ondersteunen wij enkele golfverenigingen in West-Nederland d.m.v. quick scans en de planning/uitvoering van vervolgtrajecten.

Meer informatie
U leest meer over ons en onze dienstverlening via LocalSecret.nl. Persoonlijk kennismaken kan ook? Wij spreken u graag op woensdag 8 februari op het Nationale Golfcongres in Utrecht.

Geen reactie's

Geef een reactie