27 jan Waarom alleen een stand op de vakantiebeurs geen destinatiemarketing is

Wat een leuk gesprek eergisteren. Ik sprak de voorzitter van een samenwerkingsverband van Nederlandstalige hoteliers in een ver exotische buitenland. Een prachtige bestemming, prachtige hotels en een prachtige samenwerking. Tot zover geen vuiltje aan de lucht.
Totdat het gesprek kwam op de vraag hoe zij zich op de kaart zetten. Hun doelgroep bestaat uit reizigers uit Nederland en Vlaanderen, die het prettig vinden om – ook zo ver weg – in hun eigen taal geholpen te worden. Voor het bereiken van deze doelgroep wordt één maal per jaar deelgenomen aan de Vakantiebeurs in Utrecht. Daaraan wordt tevens het volledige marketingbudget besteed. Kosten: duizenden euro’s. Bereik: ca. 300-400 bezoekers aan de stand. Niets te nadele van de Vakantiebeurs, maar zoals de voorzitter van deze hotels zelf al aangaf: “dat moet efficiënter kunnen.”

Vooraleer op de efficiëntie in te gaan, de vraag naar hoe je aan destinatiemarketing doet, gaat dieper. Wat zijn de zakelijke doelstellingen, hoe worden die doorvertaald naar marketingdoelstellingen en wat is de unieke propositie die vermarkt dient te worden. Wat is het verhaal dat verteld dient te worden?
Al deze stappen ontbreken binnen het genoemde samenwerkingsverband. Reden: de hoteliers zijn te druk met de dagelijkse gang van zaken.
De selectie van doelgroepen en het betreffende kanaal om de doelgroep te bereiken mist nu elke zakelijke grondslag. Er is in het geheel niet gekeken naar efficiëntie. De huidige keuze is gebaseerd op traditie, op overlevering, op “zo doen we het al jaren.”

En dus ja, beste voorzitter, het kan anders! Het kan beter. Het kan efficiënter. En het kan op een manier die natuurlijker voelt, meer ruimte biedt voor het ‘delen’ (= niet verkopen) van jullie passie voor dat prachtige exotische land met (potentiële) klanten en die uiteindelijk resulteert in betere zichtbaarheid en vindbaarheid en in meer boekingen. En het gaat om het vinden van een publiek dat deze passie met jullie deelt, die hun eigen ‘content’ wil delen en graag die relatie met jullie aangaat.

Zo maar even, puur ter informatie en inspiratie, wat voorbeelden uit de praktijk die laten zien hoe ondernemers op succesvolle manier andere media inzetten voor hun destinatiemarketing. Uw eigen mix aan traditionele en nieuwe media dient altijd zijn basis te vinden in uw eigen doelstellingen. Maatwerk dus!

Twitter
Nuttige tips om je destinatie via twitter op de kaart te zetten

Facebook
Het nut van reviews op Facebook

Instagram
Hoe Instagram te gebruiken als destinatiemarketing tool

Video
Het belang van online video

Foursquare
Hoe gebruik je de leverage van Foursquare?

Hoe nu verder?
Aan u en alle toeristische/leisure ondernemers voor wie het bovenstaande dilemma maar al te bekend in de oren klinkt en bij wie het gaat duizelen als ze lezen over de bovenstaande innovatieve voorbeelden: neem eens vrijblijvend contact met ons op!
Wij helpen u graag op weg om op een innovatieve manier uw destinatie onder de aandacht te brengen bij de nieuwe consument. Met aandacht voor uw kernwaarden, een heldere propositie, een duidelijke onderbouwing voor uw doelgroepen en de inzet van social media kanalen om ze te bereiken. Kort en goed: meer rendement, meer bereik, een stevige basis voor de toekomst en een efficiëntere inzet van uw budget. Kijk voor meer info op localsecret.nl

2 Reactie's

Geef een reactie